الگوی راهبردی ارتقای رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه¬های ایران
الموضوعات : Special
اباذر اشتری مهرجردی
1
,
طاها عشایری
2
,
طاهره جهان پرور
3
1 - استادیار موسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ تهران، ایران
2 - استادیار دانشكده علوم اجتماعي و عضو هئیت علمی گروه تاریخ و علوم اجتماعی علوم اجتماعي دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, هیئتعلمی, هرم مزلو, محرومیت نسبی, منزلت شغلی,
ملخص المقالة :
شغل هیئتعلمی، یکی از مهمترین عوامل در توسعه صنعتی و اجتماعی کشور هست، بهطوریکه کیفیت نیروی انسانی و سرمایه انسانی بستگی به کیفیت اساتید هیئتعلمی مؤسسات آموزشی و دانشگاهی دارد، راهبرد مهم بهبود توسعه جامعه، حفظ و نگهداشت اساتید از طریق ارتقای رضایت شغلی آنهاست. هدف اصلی پژوهش مدل راهبردی ارتقای رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه به روش فراترکیب کیفی است. روش پژوهش از نوع استقرایی فراترکیب کیفی در بازه زمانی 1370 الی 1403 است که به روش نمونهگیری غیر احتمالی (تعمدی) از 87 اسناد علمی (استخراجشده از پایگاه علمی نورمگز، مگ ایران و ایران داک)، بعد از غربالگری و گزینش، 40 سند علمی بهعنوان حجم نمونه انتخاب و وارد فاز تجزیهوتحلیل با نرمافزار Excell و Maxqda 2022 شدند. نتایج نشان میدهد که اجتماعی (سرمایه اجتماعی، منزلت اجتماعی، سبک رهبری، فرهنگسازمانی) فرهنگی (تناسب آموزشی امکانات علمی و آموزشی؛ عدالت آموزشی؛ هنجارهای اخلاقی-دانشگاهی؛ توانمندسازی آموزشی؛ سبک زندگی) روانی (فردی؛ شغلی؛ شخصیتی) اقتصادی (رضایت مالی؛ حمایت رفاهی؛ ثبات کلان اقتصادی) سیاسی (حکمرانی سیاسی مدیریت دانشگاهی) زمینهای (زمینهای طول خدمت) مهمترین راهبردهای ارتقای رضایت شغلی اساتید احصاء و شناساییشدهاند