کارکردهای پنجگانۀ پشتیبانی از اشتغال مولّد و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها (مورد مطالعه: زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی)
الموضوعات : جنرال لواء
1 - دانشیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
2 - دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، همکار دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارتباط صنعت و دانشگاه, آموزش علمی-کاربردی, دانشآموختگان علمی-کاربردی, اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی, مهارتمحوری,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله مطالعه و طراحی کارکردهای اصلی نظام جامع پشتیبانی از کاریابی، ارتقای شغلی، خوداشتغالی، اشتغالزایی و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها با تأکید بر فارغالتحصیلان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی به روش ترکیبی شامل تجربه زیسته- مدیریتی، مرور غیر نظاممند اسناد و مدارک علمی، یادگیری از تجربه برخی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی علمی- کاربردی خارجی و دانش جانبی کسبشده در چند پژوهش پیشین، انجام شده است. براساس یافتههای این مقاله، حمایت و پشتیبانی هدفمند و نظامیافته از اشتغال و کارآفرینی دانشآموختگان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی کشور مستلزم طراحی و استقرار نظام جامع پشتیبانی مشتمل بر پنج کارکرد مهم و زیربنایی شامل ارتقای دانش و مهارتهای اشتغالپذیری، مشاوره و راهنمایی شغلی، آمادهسازی و پشتیبانی دانشآموختگان نوآور و کارآفرین، حمایت عام از دانشآموختگان نظام آموزش عالی و نهایتاً رصد و پایش وضعیت اشتغال و سرنوشت دانشآموختگان است. استقرار کامل این نظام و کاربست واقعی کارکردهای پنجگانۀ آن، زمینه و فرصت رفع یا کاهش شدّت برخی مسائل و آسیبهای مرتبط با معضل و عارضۀ مزمن مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور و ارتقای تمرکز بر مهارتمحوری و دانشافزایی کاربردی را فراهم میکند. مسئولیت و وظیفه خطیر سیاستگذاران، رهبران و مدیران نظام حُکمرانی آموزش عالی است که از استقرار نظام جامع پشتیبانی از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهها بهطور عام و زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی بهطور خاص، حمایت کنند