ارائه الگوی مفهومی هوشمندی رقابتی در هتل¬ها و صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات :امید روحانی 1 , سیروس فخیمی آذر 2 , منیژه دیزجی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلام ی، تبریز، ایران،
الکلمات المفتاحية: واژههاي كليدي: پیامدهای هوشمندی رقابتی, پیشرانهای هوش رقابتی, راهبردها, داده بنیاد, صنعت هتلداری.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هوش رقابتی، با جمعآوری و استفاده از اطلاعات در مورد رقبا، مشتریان، تأمینکنندگان و صنایع رقیب، توان پشتیبانی از فرایند تصمیمگیری برای افزایش رقابت سازمانی را دارد. هدف پژوهش، طراحي و تدوين الگوی مفهومي هوش رقابتی در واحدهای اقامتی و صنعت هتلداری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی بوده و به روش داده بنیاد با رویکرد استراس کوربین انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کليه مدیران هتلهای 5، 4 و 3 ستاره تاپ استان آذربایجان شرقی و اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و برای تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است. یافتهها: الگوی مفهومی نشان داد که عوامل علّی مؤثر بر ایجاد هوش رقابتی در صنعت هتلداری،عبارت از "دیدهبانی هتلها، مدیریت ارتباط مشتریان و نیازسنجی" بوده و نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی نشان داد که عوامل "ایجاد فرایند سیستماتیک در مدیریت هتل" و "کاهش تقابل و ایجاد هم افزایی" به عنوان مقوله محوری محسوب می¬¬گردند. نتیجهگیری: پیاده¬سازی و استفاده متعاقب از هوشمندی رقابتی در صنعت گردشگری، سبب رشد در موقعیت رقابتی تجارت میشود که این امر نیازمند توجه به عوامل موثر شناسایی شده است.