مدل های محاسباتی برای شکلگیری عقیده در شبکههای اجتماعی و ابعاد آنها
الموضوعات : ICT
1 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
الکلمات المفتاحية: شکلگیری عقیده, انتشار عقیده, پویایی عقیده, مدلسازی, علوم اجتماعی محاسباتی,
ملخص المقالة :
شکلگیری عقیده در شبکههای اجتماعی به بررسی پویایی تغییر عقیدة افراد تحت تأثیر سایرین و در نتیجه تغییر عقیده در کل جامعه میپردازد. شکلگیری عقیده از مباحث علوم اجتماعی است، اما برخی مدلهای محاسباتی برای آن ارائه شدهاند که بررسی پویایی عقیده و نحوة ایجاد وضعیتهایی مانند اجماع، دوقطبی/چندقطبی شدن، و یا اختلاف عقاید افراد جامعه در شرایط مختلف را با روشهای محاسباتی توجیه نمایند. با روند روبهرشد شبکههای اجتماعی برخط و با توجه به سرعت و سهولت تولید و انتشار محتوا در این شبکهها، انتخاب و استفاده از مدل شکلگیری عقیدة مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش ضمن مرور مدلهای شکلگیری عقیده، ابعاد مختلفی که این مدلها را نسبت به یکدیگر متمایز میکنند، استخراج شده و بر اساس این ابعاد، جایگاه مدلهای شکلگیری عقیده نیز مشخص شده است. این ابعاد عبارتند از: 1) فضای عقیده، 2)گسسته/پیوسته بودن زمان 3) شبکة تعامل، 4) محدودیت تعامل، 5) میزان تأثیر، 6) وابستگی به زمان و 7) خطی/غیرخطی بودن. بهعلاوه، شرایطی را در مدلهای شکلگیری عقیده می توان در نظر گرفته که روی پویایی و نتیجه تأثیرگذار است، شامل 1) همگونی/ناهمگونی جامعه، 2) تعداد ابعاد فضای عقیده، 3) تصور اولیة جامعه، 4) قطعی یا نویزی بودن مدل. نتایج این پژوهش به پژوهشگران حوزة شکلگیری عقیده کمک میکند مدل شکلگیری عقیدة مناسب با توجه به شرایط و ویژگیهای موضوع مورد بررسی انتخاب کنند و حتی در صورتی که نیاز به گسترش مدلهای شکلگیری عقیده است، چه ابعاد و ویژگیهایی را مد نظر قرار دهند.