طراحی و تبیین مدلی برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی برعوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش
الموضوعات :
حامد حسین زاده
1
,
نادر بهلولی
2
,
مجتبي رمضاني
3
,
عباس سنگی نور پور
4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران
2 - - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: کلیدواژهها: دانش سازمان, مدیریت دانش, بلوغ مدیریت دانش, شرکت نفت,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: خروجی سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش گزارشی از وضعیت نقاط قوت و ضعف سازمان در استقرار مدیریت دانش است که تواند بهمثابه نقشه راهی، دورنمای اقدامات سازمان در حوزه مدیریت دانش را مشخص کند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف، توسعه¬ای و دارای رویکرد کیفی، در قالب پارادایم تفسیری است. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه پژوهش، مدیران و کارشناسان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و خبرگان دانشگاهی که بهصورت هدفمند مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه¬ ساختاریافته بود. برای اعتبارسنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتهها: یافته¬های پژوهش نشان داد که شش مضمون اصلی و بیستوچهار مضمون سازمان دهنده و صد و سیوچهار مضمون پایه بر ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش مؤثر است.