شناسایی صلاحیت های حرفه ای مشاوران برنامه درسی برای فعالیت در مدارس ابتدایی
الموضوعات : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
کورش فتحی واجارگاه
1
,
فاطمه یادگاری
2
1 - استاد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: سنتزپژوهی, صلاحیتهای حرفهای, مدارس ابتدایی, مشاوران برنامه درسی, مشاوره برنامه درسی.,
ملخص المقالة :
در نظام آموزشی امروز، مشاوران برنامهریزی درسی نقش محوری در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی ایفا میکنند. با این حال، علیرغم اهمیت این نقش، پژوهشهای پیشین نشان میدهد که چالشهای متعددی در زمینه صلاحیتهای حرفهای این مشاوران و مشکلاتی که قادر به حل آنها هستند وجود دارد. این پژوهش با هدف ارائه یک بررسی سنتزپژوهی از پژوهشهای انجامشده در زمینه شناسایی صلاحیتهای حرفهای مشاوران برنامه درسی و مشکلات و چالشهای پاسخدادهشده توسط این افراد در مدارس ابتدایی، صورت گرفته است. جهت دستیابی به این هدف در سنتزپژوهی حاضر، پژوهشهایی که به زبان فارسی و انگلیسی، در طی 10 سال گذشته، انجام شدهاند، در محدوده این پژوهش مروری بهصورت سنتزپژوهی، جستجو و غربالگری شده و از بین پژوهشهایی که در رابطه با واژگان کلیدی نظیر «مشاوره در برنامهریزی درسی، مشاوران برنامهریزی درسی، و مشاوره برنامه درسی» یافت شدند، در نهایت، تعداد 21 پژوهش، برای این بررسی سنتزپژوهی انتخاب شدند و به روش الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی پتیکرو و روبرتس، مورد تحلیل قرار گرفتند. سنتزپژوهی حاضر 5 بعد یا مقوله و 21 مؤلفه را شناسایی کرد. مقوله طراحی و تهیه برنامه درسی، شامل 6 مؤلفه، مقوله پشتیبانی و توسعه معلم شامل 6 مؤلفه، مقوله راهبردهای آموزشی شامل 2 مؤلفه، مقوله پشتیبانی و هماهنگی شامل 5 مؤلفه، و مقوله سنجش و ارزشیابی شامل 2 مؤلفه، است. در مورد چالشهای پاسخدادهشده توسط مشاوران برنامهریزی درسی در مدارس دوره ابتدایی نیز، 5 بعد و 10 مؤلفه (2 مؤلفه برای هر بعد) شناسایی شدند. یافتههای این سنتزپژوهی میتواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامههای تربیت و بهبود استانداردهای حرفهای و تقویت نقش مشاوران در ارتقای کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش بر ضرورت توجه نظاممند به توسعه حرفهای مشاوران برنامهریزی درسی و ظرفیتسازی آنان برای مواجهه با چالشهای پیچیده محیطهای آموزشی تأکید میکند.