بررسی تأثیر فضای مجازی بر یادگیری مهارت های اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمان (مطالعه موردی: شهرستان هامون)
الموضوعات : عمومى
سعید محمدی صادق
1
,
حسین ابراهیم زاده آسمین
2
,
فرهاد غلامیان
3
1 - * استادیار، علوم اجتماعی،گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 - دانشیار برنامه ریزی شهری و منطقهای ،گروه علوم اجتماعی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 - دانشجو دوره کارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, استارتآپ ها, پدیدارشناسی, نوآوری, پارک علم و فناوری,
ملخص المقالة :
موضوع این پژوهش بررسی تأثیر فضای مجازی بر یادگیری مهارتهای اجتماعی دانش آموزان است. فضای مجازی تاثیرات مثبت و منفی متعددی بر یادگیری مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دارد. فضای مجازی میتواند فرصت های ارتباط با همسالان در تمام نقاط جهان را در اختیار دانش آموز بگذارد و همچنین مهارتهای ارتباطی یا آگاهی اجتماعی را افزایش دهد؛ اما در عین حال تعاملات حضوری را کاهش می دهد و خطرات سایبری ایجاد می کند.علاوه بر آن فضای مجازی با فراهم کردن بسترهای گسترده ارتباطی، امکان تقویت مهارتهای اجتماعی دانشجویان و اساتید دانشگاه را نیزافزایش داده اما در عین حال ممکن است به کاهش تعاملات حضوری و مهارتهای غیرکلامی منجر شود. بنابراین، استفاده متوازن و آگاهانه از این فضا برای توسعه مهارتهای اجتماعی ضروری است. این پژوهش با روش توصیفی که از نوع همبستگی است، سعی دارد این مسائل را در محدوده شهرستان هامون بررسی نماید. جامعه آماری تحقیق معلمان مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی 1403-1404 هستند که تعداد آنها طبق آمار 740 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان 313 نفر از معلمان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی واتسون استفاده شد که در سال 1983 برای سنجش مهارتهای اجتماعی افراد تدوین گردیده است. این مقیاس، دارای 56 عبارت است که مهارتهای اجتماعی کودکان را توصیف میکند. تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روش آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول و نمودارها و آزمونهای تی گروههای وابسته و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. روش تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش در سطح توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفادهشده و در بخش استنباطی برای بررسی این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون (r) استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که ضریب همبستگی بین فضای مجازی و انجام رفتارهای مناسب از سوی دانش آموزان، در محاسبه همبستگی پیرسون (440/0=r و 000/0=Sig)، معنادار است. ضریب همبستگی بین فضای مجازی و دوری از رفتارهای غیراجتماعی از سوی دانش آموزان، در محاسبه همبستگی پیرسون (491/0=r و 000/0=Sig)، معنادار است. ضریب همبستگی بین فضای مجازی و دوری از پرخاشگری و رفتارهای تکانشی از سوی دانشآموزان، در محاسبه همبستگی پیرسون (338/0=r و 000/0=Sig) معنادار است. ضریب همبستگی بین فضای مجازی و دوری از برتری طلبی از سوی دانش آموزان، در محاسبه همبستگی پیرسون (151/0=r و 014/0=Sig)، معنادار است. ضریب همبستگی بین فضای مجازی و ارتباط باهمسالان از سوی دانش آموزان، در محاسبه همبستگی پیرسون (294/0=r و 000/0=Sig) معنادار است که این خود نشاندهنده همبستگی مثبت و مستقیم بین دو متغیر موردبررسی است.