عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان
الموضوعات : روان شناسی
محمدحسن شربتیان
1
,
علیرضا قربانی
2
1 - گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, دانشجو ـ معلم, مطالعه موردی, خراسان رضوی,
ملخص المقالة :
چکیده: مطالعه کنونی با موضوع عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان استان خراسان رضوی بر 35 نفر از دانشجو ـ معلمان شامل 17 نفر مرد و 18 نفر زن در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مورد واکاوی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی اجرا شد که در آن برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار استفاده گردید و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشجو ـ معلمان پردیسهای استان خراسان رضوی بودند. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت. رویه کدگذاریها از کدهای باز شروع و تا رسیدن به مضامین اصلی و مفهوم نهایی ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روش هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران استفاده شد که با استفاده از روش مذکور 5 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی فراهم آمد. در انتها نتایج این پژوهش نشان میدهد که انگیزههای بیرونی دانشجویان بر انگیزههای درونی و نوعدوستانه آنها در انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان و شکلگیری این مفهوم غلبه داشته، بنظر میرسد که دانشگاه فرهنگیان باید اقداماتی را سازمان دهد تا انگیزههای درونی و نوعدوستانه تقویت شده تا از غلبه انگیزههای بیرونی در این مجموعه کاسته شود.