رسالت فیلسوفِ تربیت و مسئله هوش مصنوعی؛ نیمنگاهی به ایران
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر ، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: فیلسوف تربیت, هوش مصنوعی, حکمرانی تربیتی, تربیت اصیل, شبه تربیت,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر با هدف پیشنهاد چشماندازی برای رسالت فیلسوف تربیت در ایران، به تحلیل چالشهای هوش مصنوعی در عرصه تربیت پرداخته است. این مقاله فراتر از چالشهای سطحی موجود، با تمرکز بر شناخت هوش مصنوعی و تأکید بر مسئولیتپذیری و آیندهنگری، امکان شناسایی تربیت اصیل را در مقابل «شبه تربیت» در سه سطح فردی، اجتماعی و حکمرانی تربیتی بررسی میکند. مطالعه از رویکرد مرور انتقادی کیفی و مضمونمحور برای تحلیل متون انتخابی از نشریات معتبر بینالمللی فلسفه تربیت استفاده کرده است. دادههای پژوهش شامل شانزده مقاله منتشر شده طی سالهای 2021 تا 2025 است. معیارهای انتخاب مقالات بر اساس وجود واژه «هوش مصنوعی» در عنوان، چکیده یا کلیدواژهها و همچنین پرداخت به پرسشهای بنیادین و دگرگونیهای پارادایمی در تربیت بوده است. یافتهها نشان میدهند که پرسشگری مداوم، گشودگی به حالتهای ممکن هوش مصنوعی و طرح پرسشهای اساسی در حوزه تربیت، از جمله نکات کلیدی هستند که فیلسوفان تربیت در ایران باید در کانون اندیشهورزی خود قرار دهند و از گرفتار شدن در پرسشهای سطحی و بیتوجهی به چالشهای بومی پرهیز کنند.