طراحی الگوی توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان
الموضوعات : Economicامین نجف قلی دوست 1 , غلامرضا رحیمی 2 , فرهاد نژاد ایرانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی زنان, استان آذربایجان شرقی, توانمندسازی بانوان, ویژگی¬های فردی, حمایتهای اقتصادی, ایجاد فضای حمایتی, توسعه فرهنگی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: در فرآیند کارآفرینی، یک کسبوکار راهاندازی میشود و با استفاده از ایدههای خلاقانه و نوآورانه، مدلهای کسبوکاری نوین ایجاد میشود. حضور زنان در جامعه نقش این قشر بیشتر در فرایندهای اقتصادی جلوه می¬کند که توجه به آن را امری ضروری مینماید. بر این اساس پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان انجام شد. روش¬ها: پژوهش حاضر از منظر هدف، توسعهای و دارای رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) است که در بخش کیفی در قالب پارادایم تفسیری است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. جامعه پژوهش 15 نفر از این پژوهش از 15 نفر از خبرگان کارآفرینی در حوزه زنان و اساتید دانشگاه بود که بهصورت هدفمند مبتنی بر اشباع نظری انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته¬ها: یافته¬های پژوهش نشان داد که پنج مضمون اصلی و بیست مضمون سازمان دهنده توانمندسازی بانوان (ارتقاء علمی بانوان کارآفرین، مهارت برقراری ارتباط، مهارت افزایی بانوان)، ویژگی¬های فردی (ابتکار عمل بانوان، مسئولیتپذیری بانوان، روحیه خودباوری)؛ حمایت¬های اقتصادی (مشوقهای مالی، حمایت¬های مالیاتی، تسهیلات و وام¬ها)؛ ایجاد فضای حمایتی (حمایت خانواده¬ها، حمایت قانونی، تشکیل واحدها و نهادهای حمایت از کارآفرینی، معرفی کارآفرینان، تسهیل در فرایندها، تسهیل در بازاریابی)؛ توسعه فرهنگی (ارتقاء فرهنگی جامعه، ترویج روحیه کار تیمی، تغییر سنت¬های جامعه، اعتماد به زنان، تغییر نگرش نسبت به جنسیت). نتیجهگیری: با توجه به یافته¬های پژوهش یکی از عوامل مؤثر بر دستیابی به ارتقاء کارآفرینی زنان استان آذربایجان شرقی است، کارآفرینی زنان که با استفاده از توانمندسازی بانوان، ویژگی-های فردی، حمایتهای اقتصادی، ایجاد فضای حمایتی، توسعه فرهنگی انجام می¬شود. سهم این پژوهش توسعه یک چارچوب یکپارچه برای توسعه کارآفرینی است که پیشنهادهایی را به مدیران آن در خصوص توسعه کارآفرینی زنان و محققین آینده ارائه میکند.