طراحی یک برنامه درسی مدیریت اطلاعات مغز به منظور تدوین یک مقطع تحصیلی با محوریت مدیریت اطلاعات مغز
الموضوعات : Educationalفاطمه ساطعی 1 , معصومه السادات ابطحی 2 , روح الله خدابنده لو 3 , روح الله کریمی خویگانی 4
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی دانشکده تعلیم وتربیت واحد علوم وتحقیقات دانشکاه آزاد اسلامی
3 - استادیار، دانشکده تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه یو پی ام مالزی
4 - دانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, مغز, اطلاعات, مدیریت اطلاعات, مدیریت اطلاعات مغز.,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به تدوین و طراحی یک برنامه درسی مدیریت اطلاعات مغز با روش نظریه داده بنیاد پرداخته شد. برای گردآوری داده¬های تحقیق از مصاحبه استفاده شد. مشارکت کنندگان 17 نفر از خبرگان این حوزه بودند. تحلیل¬ها 67 کد یا مفهوم اولیه را آشکار کرد. هدف برنامه درسی (14 مورد شماری)، منطق و چرایی برنامه درسی (12 مورد شماری) و تکنیک ها (11 مورد شماری) بالاترین مفهوم شماری را داشتند. عناصر منطق و چرایی برنامه درسی شامل 1)دستیابی به ظرفیتهای مغز، 2) تنوع در سیستم شناختی و عملکردی مغز، 3) نقش اطلاعات و نحوه پردازش آنها، 4) کاربردهای بین رشته ای، 5) خصلت ویژه اطلاعات و 6) انعطاف پذیری مغز بود. اهداف شامل 1)ارتقای یادگیری، 2) بهبود عملکرد شخصی در زندگی روزمره، 3) یادگیری با سرعت بالا، 4) بهبود سرعت و کیفیت تصمیم¬گیری، 5) توسعه خلاقیت، 6)چابکی ذهنی، 7) انباشت یادگیری، 8) تندرستی، 9) تربیت متخصصان، 10) توانمندسازی کنترل بر اطلاعات بود. روش تدریس شامل 1) قلم و کاغذی، 2)خودکاوی و مداخله، 3) روش تدریس پروژه، 4) بحث گروهی، 5) حل مساله، 6) مقایسه و تضاد، 7) همکاری گروهی و 8) بازی بود. محتوای برنامه درسی شامل 1)آنالیز اطلاعات، 2) بازسازی پردازش، 3) بیماری زایی اطلاعات، 4) مدیریت اطلاعات، 5) اینفومورفولوژی، 6) اینفوتراپی، 7) عملکرد مغز، 8)علوم مغزی عصبی بود. تکنیک¬ها شامل 1)پردازش ناخودآگاه، 2)تکنیک عکاسی ذهنی، 3) استفاده از عملکردهای طبیعی مغز، 4) فراخوان فعال، 5) تصاویر بصری، 6) محتوای کوچک، 7) تمرینات تعاملی بود. ارزشیابی و روش ارزشیابی مناسب برای این دوره درسی روش ارزشیابی تکوینی بود.