بررسی تاثیر ویژگی های جمعیتی و شخصیتی در بازی وارسازی محیط های آموزشی
الموضوعات : مدیریت دانشمحمد فتحیان 1 , مهلا پورحیدری 2
1 - استاد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: بازی وارسازی, مدیریت محیط آموزشی, ویژگی های جمعیتی - شخصیتی,
ملخص المقالة :
هدف: بازی نمایی، بازی گونگی، بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن یک اصطلاح فراگیر برای استفاده از عناصر بازی در سیستمهایی با محیط غیر بازی و با هدف افزایش انگیزه کاربران و در نتیجه افزایش کارایی سیستم ها است. در مطالعات مختلف، اثربخشی گیمیفیکیشن در محیطهای آموزشی مورد تایید قرار گرفته است، با این وجود تحقیقات کمی در خصوص اهمیت ویژگی های دانش آموزان ازجمله ویژگی های جمعیتی و شخصیتی در طراحی محیط های آموزشی بازی وارسازی شده وجود دارد. هدف اين پژوهش بررسي تأثير مکانیک های انگيزشي بازي گونگي بر ارتقا مولفه های مختلف آموزشی بر اساس ويژگي هاي شخصيتي و جمعيت شناختي دانش آموزان می باشد. ضرورت: آشنایی با میزان تاثیر مکانیک های مختلف بازی گونگی بر دانش آموزان با ویژگیهای مختلف موجب بکارگیری صحیح اهرم بازیگونگی در ارتقای کارایی مدیریت محیطهای آموزشی خواهد شد. روش شناسی: تحقیق حاضر از دیدگاه هدف در دسته تحقیقات کاربردی و از دیدگاه گرداوری و تحلیل دادهها از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه پژوهش، دانش آموزان متوسطه اول پایه نهم تحصیلی شهر شاهرود درنظر گرفته شده است. یافتهها: بر اساس ترجيحات گزارش شده توسط دانش آموزان مشخص شد که در مولفه های یادگیری و انضباط، دانش آموزان با ويژگیهای شخصيتي وجنسیتی متفاوت بیشتر به چه نوع مکانیک های انگيزشي بازیگونگي جذب و در نتیجه بهبود عملکرد خواهند داشت. نتیجهگیری: مدیران محیط های آموزشی و معلمان لازم است که متناسب با شخصیتشناسی دانش آموزان و همچنین توجه به ویژگیهای دموگرافیک آنها از فناوری بازیگونگی استفاده نمایند.