بررسی تأثیر نوآوری مصرف کننده و ویژگی های شخصی وی بر پذیرش محصول جدید
الموضوعات : تخصصیمحسن اکبری 1 , محمدحسن قلی زاده 2 , حمید کاظمی 3
1 - گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران
2 - گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران
3 - مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش¬عالی کوشیار
الکلمات المفتاحية: نوآوری مصرفکننده, ویژگیهای شخصی, پذیرش محصول جدید,
ملخص المقالة :
امروزه، مصرفکننده نوآور نقش برجستهای در پذیرش اولیه محصول جدید و پذیرش نهایی محصول جدید توسط سایر مصرفکنندگان که از نوآوری پایینتری برخوردار هستند، ایفا میکند. بر همین اساس بسیاری از شرکتها به دنبال شناسایی متغیرهای مفید برای بخشبندی مصرفکنندگان به نوآور و پذیرنده هستند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری مصرفکننده و ویژگیهای شخصی بر پذیرش محصول جدید است. در این تحقیق نقش تعدیلگری ویژگیهای شخصی مصرف کننده بر رابطه بین نوآوری مصرفکنننده و پذیرش محصول جدید بررسی شده است. برای این منظور پژوهش حاضر با استراتژی روش شناسی پیمایشی، نمونه ای از مشتریان محصولات کاله (در شهرهای؛ آمل، بابل و بابلسر) را مورد هدف قرار داد. بر این اساس داده های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش در دسترس طی 1 ماه از ۳۹۸ نفر از مصرف کنندگان محصولات کاله جمعآوری گردید. در پایان با توجه به ماهیت علی روش شناسی پژوهش، نتایج حاصل از تحلیل داده ها از طریق نرمافزار PLS Smart حاکی از آن بود که؛ نوآوری مصرفکننده بر پذیرش محصول جدید و ویژگیهای شخصی بر نوآوری مصرفکننده تأثیرگذار است و ویژگیهای شخصی بر پذیرش محصول اثر نمیگذارد. ضمن اینکه تعدیلگری ویژگیهای شخصی بر رابطه نوآوری با پذیرش محصول جدید به جز «تحصیلات» مورد تأیید قرار نگرفت.