توسعه مدل ترکیبی DEMATEL- CODASجهت شناسایی راهبردهای موثر در اعتماد سرمایهگذاران به پروژههای تأمین مالی جمعی در حوزه گردشگری معنوی
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریمحمد یحیائی 1 , محمدحسن ملکی 2 , محمدرضا پورفخاران 3 , حسین ایزدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت ، دانشگاه قم، قم، ایران.
3 - گروه حسابداری ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ،قم، ایران.
4 - گروه مدیریت مالی ، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
کلید واژه: اعتماد سرمایهگذاران, تأمین مالی جمعی, گردشگری معنوی, مدل دیمتل, مدل کداس,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی انجام شده است. در این راستا پروژهها، کسبوکارها و ایدههای کارآفرینانه فرهنگی و معنوی زیادی برای ارائه محصولات و خدمات فرهنگی توسعه یافتهاند. یکی از الزامات اساسی موفقیت چنین پروژهها و کسبوکارهایی، تامین مالی موثر است. با توجه به ماهیت خاص کسبوکارهای حوزه گردشگری معنوی، روش تامین مالی جمعی ابزار مناسبی برای تامین مالی این پروژهها و کسبوکارهاست. به همین خاطر هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر روی جلب اعتماد سرمایهگذاران در پروژههای تامین مالی جمعی حوزه گردشگری معنوی میباشد. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، پژوهشی کاربردی است و از منظر روششناسی، رویکردی کمی دارد. برای تحلیل دادهها از سه روش دلفی فازی، دیمتل و کداس استفاده شد. در گام اول، 15 عامل موثر بر جلب اعتماد سرمایهگذاران پروژههای تامین مالی جمعی در گردشگری معنوی از طریق مرور سیستماتیک پیشینه احصا شد. در گام دوم این عوامل با بکارگیری تکنیک دلفی فازی غربال شدند و شش عامل کنار گذاشته شد. سپس با کاربست تکنیک دیمتل، 9 عامل باقیمانده از منظر اثرگذاری مورد بررسی قرار گرفتند. در این مرحله، پنج عامل دارای خالص اثر مثبت بودند که معنای اثرگذاری بیشتر آنها نسبت به سایر عوامل بود. در نهایت این پنج عامل با تکنیک فاصلهای کداس اولویتبندی شدند که عوامل سیاستگذاری فرهنگی در سطح کلان، اثرات مثبت فرهنگی و معنوی پروژه روی جامعه و تجربیات و تخصص کارآفرین در پروژههای فرهنگی و معنوی به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند.
Religious tourism has been the subject of many studies in recent years, leading to the development of a wide variety of cultural and spiritual entrepreneurial projects, ideas, and businesses to provide cultural products and services. However, the success of such projects mainly depends on proper financing as a basic requirement in this regard. Thus, considering the special nature of businesses related to religious tourism, it seems that crowdfunding can perform well in financing such projects and businesses. Therefore, this applied quantitative study sought to identify and prioritize the factors involved in building confidence in investors to participate in crowdfunding projects defined in religious tourism. To this end, fuzzy DELPHI, DEMATEL, and CODAS methods were used to analyze the collected data. In this regard, first, fifteen factors that may influence the confidence of investors in crowdfunding projects regarding religious tourism were identified through a systematic review of the related literature, which were then screened via the fuzzy Delphi technique, and six factors were excluded. Then, the remaining nine factors were examined in terms of impact rate using the DEMATEL technique. Accordingly, five factors were found to have a net positive effect, indicating that they were more effective than other identified factors. Finally, those five factors were prioritized using the CODAS distance technique. According to the results of the study, cultural policy-making at the macro level, positive cultural and spiritual influence of the project on society, and the entrepreneur's experiences and expertise in cultural and spiritual projects were found to bear the highest priorities, respectively.