توسعه مدل ترکیبی DEMATEL- CODASجهت شناسایی راهبردهای موثر در اعتماد سرمایهگذاران به پروژههای تأمین مالی جمعی در حوزه گردشگری معنوی
الموضوعات : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریمحمد یحیائی 1 , محمدحسن ملکی 2 , محمدرضا پورفخاران 3 , حسین ایزدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت ، دانشگاه قم، قم، ایران.
3 - گروه حسابداری ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ،قم، ایران.
4 - گروه مدیریت مالی ، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اعتماد سرمایهگذاران, تأمین مالی جمعی, گردشگری معنوی, مدل دیمتل, مدل کداس,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی انجام شده است. در این راستا پروژهها، کسبوکارها و ایدههای کارآفرینانه فرهنگی و معنوی زیادی برای ارائه محصولات و خدمات فرهنگی توسعه یافتهاند. یکی از الزامات اساسی موفقیت چنین پروژهها و کسبوکارهایی، تامین مالی موثر است. با توجه به ماهیت خاص کسبوکارهای حوزه گردشگری معنوی، روش تامین مالی جمعی ابزار مناسبی برای تامین مالی این پروژهها و کسبوکارهاست. به همین خاطر هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر روی جلب اعتماد سرمایهگذاران در پروژههای تامین مالی جمعی حوزه گردشگری معنوی میباشد. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، پژوهشی کاربردی است و از منظر روششناسی، رویکردی کمی دارد. برای تحلیل دادهها از سه روش دلفی فازی، دیمتل و کداس استفاده شد. در گام اول، 15 عامل موثر بر جلب اعتماد سرمایهگذاران پروژههای تامین مالی جمعی در گردشگری معنوی از طریق مرور سیستماتیک پیشینه احصا شد. در گام دوم این عوامل با بکارگیری تکنیک دلفی فازی غربال شدند و شش عامل کنار گذاشته شد. سپس با کاربست تکنیک دیمتل، 9 عامل باقیمانده از منظر اثرگذاری مورد بررسی قرار گرفتند. در این مرحله، پنج عامل دارای خالص اثر مثبت بودند که معنای اثرگذاری بیشتر آنها نسبت به سایر عوامل بود. در نهایت این پنج عامل با تکنیک فاصلهای کداس اولویتبندی شدند که عوامل سیاستگذاری فرهنگی در سطح کلان، اثرات مثبت فرهنگی و معنوی پروژه روی جامعه و تجربیات و تخصص کارآفرین در پروژههای فرهنگی و معنوی به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند.