شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر توسعه محصول جدید با رویکرد توسعه پایدار با استفاده از روش ویکور فازی (مورد مطالعه صنعت کاشی استان یزد)
محورهای موضوعی : مديريت تحقيق و توسعه
آفرين اخوان
1
,
میثم زارع شاه آبادی
2
,
علي صدري اصفهاني
3
1 - دانشگاه علم وهنر
2 - دانشگاه علم و هنر
3 - دانشگاه علم و هنر
کلید واژه: توسعه محصول, توسعه پايدار, ويکورفازي, شرکت کاشي, انرژي, آلايندهها, پساب و فاضلاب,
چکیده مقاله :
امروزه با افزايش جمعيت و تنوع نيازها، مصرف منابع طبيعي و همچنين آلودگي زيست محيطي افزايش يافته است. همين امر موجبشده سازمانها به دنبال راهي براي بهبود محيط طبيعي و حفظ منابع موجود در طبيعت باشند. توسعه پايدار توسعه اي است که بتواند نيازهاي فعلي سازمان را بدون خدشهدار کردن به توانايي هاي نسل آينده در برآورده ساختن نيازهاي آنها پاسخ گويد. توسعه محصول جديد، راهکار اساسي براي بقاء شرکت ها و دوام آن ها در بازار رقابتي است. هدف پژوهش حاضر، شناسايي و اولويت بندي عوامل موثر بر توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار در صنعت کاشي استان يزد مي باشد. در بخش اول مطالعه، با بررسي پيشينه توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار، عوامل موثر بر آن شناسايي شده است. در بخش دوم، با استفاده از تکنيک ويکور فازي اولويت بندي اين عوامل انجام شده است. جامعه آماري تحقيق کليه خبرگان، مديران کارخانجات کاشي و متخصصان آشنا به موضوع تحقيق مي باشد که با روش نمونه گيري هدفمند 10 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتيجه پياده سازي اين روش، منجر به شناسايي 16 عامل گرديد. بر اين اساس، عوامل تعهد سازمان در رعايت قوانين زيست محيطي در طراحي، توجه به بهينه سازي ميزان نيازمندي به انرژي در فازهاي مربوط به تعيين مواد، طراحي و توسعه محصول جديد و توجه به تآثيرات انتشار آلاينده ها، پساب و فاضلاب حاصل از توليد محصول جديد به ترتيب در رتبه هاي اول تا سوم عوامل موثر بر توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار در صنعت کاشي قرار دارند.
Sustainable development is a development that can meet the current needs of the organization without compromising the ability of the next generation to meet their needs. New product development is a key strategy for companies to survive and survive in a competitive market. The purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting new product development with a sustainable development approach in the tile industry of Yazd province. In the first part of the study, by examining the background of new product development with a sustainable development approach, the factors affecting it have been identified. In the second part, prioritization of these factors has been done using fuzzy VIKOR technique. The statistical population of the study is all experts, managers of tile factories and specialists familiar with the subject of research who were selected as a sample by purposive sampling of 10 experts. The result of implementing this method led to the identification of 16 factors. Accordingly, the factors of the organization's commitment to comply with environmental laws in design, attention to optimizing the amount of energy required in the phases of determining materials, design and development of new products and attention to the effects of pollutants, effluents and wastewater production The new product is in the first to third ranks, respectively, of the factors affecting the development of the new product with a sustainable development approach in the tile industry.