شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر توسعه محصول جدید با رویکرد توسعه پایدار با استفاده از روش ویکور فازی (مورد مطالعه صنعت کاشی استان یزد)
الموضوعات : مديريت تحقيق و توسعه
آفرين اخوان
1
,
میثم زارع شاه آبادی
2
,
علي صدري اصفهاني
3
1 - دانشگاه علم وهنر
2 - دانشگاه علم و هنر
3 - دانشگاه علم و هنر
الکلمات المفتاحية: توسعه محصول, توسعه پايدار, ويکورفازي, شرکت کاشي, انرژي, آلايندهها, پساب و فاضلاب,
ملخص المقالة :
امروزه با افزايش جمعيت و تنوع نيازها، مصرف منابع طبيعي و همچنين آلودگي زيست محيطي افزايش يافته است. همين امر موجبشده سازمانها به دنبال راهي براي بهبود محيط طبيعي و حفظ منابع موجود در طبيعت باشند. توسعه پايدار توسعه اي است که بتواند نيازهاي فعلي سازمان را بدون خدشهدار کردن به توانايي هاي نسل آينده در برآورده ساختن نيازهاي آنها پاسخ گويد. توسعه محصول جديد، راهکار اساسي براي بقاء شرکت ها و دوام آن ها در بازار رقابتي است. هدف پژوهش حاضر، شناسايي و اولويت بندي عوامل موثر بر توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار در صنعت کاشي استان يزد مي باشد. در بخش اول مطالعه، با بررسي پيشينه توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار، عوامل موثر بر آن شناسايي شده است. در بخش دوم، با استفاده از تکنيک ويکور فازي اولويت بندي اين عوامل انجام شده است. جامعه آماري تحقيق کليه خبرگان، مديران کارخانجات کاشي و متخصصان آشنا به موضوع تحقيق مي باشد که با روش نمونه گيري هدفمند 10 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتيجه پياده سازي اين روش، منجر به شناسايي 16 عامل گرديد. بر اين اساس، عوامل تعهد سازمان در رعايت قوانين زيست محيطي در طراحي، توجه به بهينه سازي ميزان نيازمندي به انرژي در فازهاي مربوط به تعيين مواد، طراحي و توسعه محصول جديد و توجه به تآثيرات انتشار آلاينده ها، پساب و فاضلاب حاصل از توليد محصول جديد به ترتيب در رتبه هاي اول تا سوم عوامل موثر بر توسعه محصول جديد با رويکرد توسعه پايدار در صنعت کاشي قرار دارند.