نگاهی مروری به جایگاه درس تربیتبدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعبدالحسین پیشگو 1 , زهرا سامانپور 2 , صدیقه مرادی حسین آباد 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - دانشگاه جامع امام حسین تهران
3 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
کلید واژه: تربیت بدنی, دوره ابتدایی, برنامه آموزشی ,
چکیده مقاله :
پرورش مهارتها، دانشها و ارزشهای مطلوب بر اساس اهداف تدوینشده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانشآموزان دنبال میشود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیتبدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. دادههای تحقیق از طریق بررسی کتابخانهای، جستوجوی رایانهای شبکه اینترنت و پرسشنامه جمعآوری شد و از طریق آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط بهسلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارتهای بنیادی بهعنوان مهمترین هدف و بازیهای پرورشی بهعنوان مهمترین محتوای درس در تربیتبدنی دوره ابتدایی در برنامه آموزشی مدارس ایران به شمار میرود. زمان درس تربیتبدنی دوره ابتدایی در ایران 120 دقیقه در هفته معادل 6 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی است ازجمله فوقبرنامه درسی، برنامههای ورزشی، نظام آموزش و عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس میباشد.
Cultivation of desirable skills, knowledge and values is pursued based on the goals formulated in the education system through teaching different subjects to students. The purpose of the current research is to review the place of physical education in the curriculum of Iranian schools. Research data was collected through library research, internet computer search and questionnaire and was analyzed through descriptive statistics. The results of the present study showed that increasing the knowledge related to health and safety in physical activity as well as learning basic skills as the most important goal and educational games as the most important lesson content in elementary physical education in the educational program of Iranian schools. The physical education lesson time of elementary school in Iran is 120 minutes per week, which is equivalent to 6% of the entire elementary school curriculum, including extra curriculum, sports programs, education system, and curriculum implementation factors in schools..