نگاهی مروری به جایگاه درس تربیتبدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران
الموضوعات : علوم برنامه ریزیعبدالحسین پیشگو 1 , زهرا سامانپور 2 , صدیقه مرادی حسین آباد 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - دانشگاه جامع امام حسین تهران
3 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
الکلمات المفتاحية: تربیت بدنی, دوره ابتدایی, برنامه آموزشی ,
ملخص المقالة :
پرورش مهارتها، دانشها و ارزشهای مطلوب بر اساس اهداف تدوینشده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانشآموزان دنبال میشود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیتبدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. دادههای تحقیق از طریق بررسی کتابخانهای، جستوجوی رایانهای شبکه اینترنت و پرسشنامه جمعآوری شد و از طریق آمار توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط بهسلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارتهای بنیادی بهعنوان مهمترین هدف و بازیهای پرورشی بهعنوان مهمترین محتوای درس در تربیتبدنی دوره ابتدایی در برنامه آموزشی مدارس ایران به شمار میرود. زمان درس تربیتبدنی دوره ابتدایی در ایران 120 دقیقه در هفته معادل 6 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی است ازجمله فوقبرنامه درسی، برنامههای ورزشی، نظام آموزش و عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس میباشد.