تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به برند مقصد مراکز درمانی شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
ابوالفضل تاج زاده نمین
1
,
مونا سلیمی
2
,
امیررضا تاج زاده نمین
3
1 - داشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری،دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
3 - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
کلید واژه: گردشگر درمانی, ارزش ادراک شده, پرستیژ, برند مقصد, گردشگری پزشکی, تهران.,
چکیده مقاله :
گردشگری درمانی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. بیماران زیادی برای دریافت خدمات درمانی به کشورها و مقاصد دیگر سفر میکنند. تجربه مثبت گردشگران درمانی باعث وفاداری آنها به مقصد میشود. این وفاداری تحت تأثیر پرستیژ و شهرت مقصد و ارزش درک شده بیماران از برند مراکز درمانی میباشد. از آنجایی که شهر تهران دارای بیشترین و مجهزترین مراکز درمانی در کشور از جمله بیمارستانها، کلینیکها و مطبهای تخصصی است. از این رو، هدف پژوهش بررسی تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به مقصد با اثر میانجی پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی -همبستگی است. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق گردشگران درمانی مراجعهکننده به مراکز درمانی منطقه یک شهر تهران میباشند که تعداد ۳۸۴ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری، از نرمافزارهای اس پی اس اس 25 و اسمارت پی ال اس3 استفاده شده است. یافتهها نشان داد که تجربه گردشگران درمانی بر پرستیژ مقصد و ارزش درک شده و وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرستیژ مقصد و ارزش درک شده بر وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش آفرینی تحقیق، مؤلفههای تجربه گردشگران درمانی و وفاداری به مقصد میباشد. نتایج تحقیق بیانگر این است که با افزایش تجربه گردشگران درمانی، وفاداری به مقصد افزایش پیدا میکند. بنابراین باید به پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی اهمیت زیادی داده شود.
Medical tourism has considerably developed in recent years. Many patients travel to other countries to receive healthcare services. In this regard, medical tourists’ positive experiences of the services they receive make them loyal to the destination, being influenced by the prestige and reputation of the target destination and the patient’s perceived value of the healthcare centers’ brands. Therefore, as Tehran possesses the most advanced medical centers, including hospitals, clinics, and specialty clinics, this applied descriptive-correlational study sought to investigate the influence of medical tourists’ experience on destination loyalty, taking the intervening role of prestige and perceived value of the target medical centers’ brands into account. To this end, the required data were collected using a researcher-developed questionnaire. The population consisted of medical tourists who visited medical centers in District 1 of Tehran, out of whom 384 individuals were selected through convenience sampling. Finally, the collected data were analyzed via SPSS (Version 25) and Smart pls3 software using the Structural Equation Modeling. The study’s findings indicated that medical tourists’ experience exerted a positive significant influence on the destination’s prestige, perceived value, and loyalty. Moreover, it was found that the loyalty to the destination increased by an increase in medical tourists’ experience. Therefore, the prestige and perceived value of the destination’s medical centers must be greatly attended to.