تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به برند مقصد مراکز درمانی شهر تهران
الموضوعات : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
ابوالفضل تاج زاده نمین
1
,
مونا سلیمی
2
,
امیررضا تاج زاده نمین
3
1 - داشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری،دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
3 - دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگر درمانی, ارزش ادراک شده, پرستیژ, برند مقصد, گردشگری پزشکی, تهران.,
ملخص المقالة :
گردشگری درمانی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. بیماران زیادی برای دریافت خدمات درمانی به کشورها و مقاصد دیگر سفر میکنند. تجربه مثبت گردشگران درمانی باعث وفاداری آنها به مقصد میشود. این وفاداری تحت تأثیر پرستیژ و شهرت مقصد و ارزش درک شده بیماران از برند مراکز درمانی میباشد. از آنجایی که شهر تهران دارای بیشترین و مجهزترین مراکز درمانی در کشور از جمله بیمارستانها، کلینیکها و مطبهای تخصصی است. از این رو، هدف پژوهش بررسی تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به مقصد با اثر میانجی پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی -همبستگی است. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق گردشگران درمانی مراجعهکننده به مراکز درمانی منطقه یک شهر تهران میباشند که تعداد ۳۸۴ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری، از نرمافزارهای اس پی اس اس 25 و اسمارت پی ال اس3 استفاده شده است. یافتهها نشان داد که تجربه گردشگران درمانی بر پرستیژ مقصد و ارزش درک شده و وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرستیژ مقصد و ارزش درک شده بر وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش آفرینی تحقیق، مؤلفههای تجربه گردشگران درمانی و وفاداری به مقصد میباشد. نتایج تحقیق بیانگر این است که با افزایش تجربه گردشگران درمانی، وفاداری به مقصد افزایش پیدا میکند. بنابراین باید به پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی اهمیت زیادی داده شود.