تحولات دیجیتال و دورنماهایی از آموزش عالی آینده در افق 1410
محورهای موضوعی : عمومى
احمد کیخا
1
,
مسعود شفیعی
2
,
رضا مهدی
3
1 - دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
2 - استاد دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیأت مدیره جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه
کلید واژه: آینده آموزش عالی, چشم انداز آموزش عالی, آیندهپژوهی آموزش عالی, توسعه سناریو,
چکیده مقاله :
تغییرات گسترده محیطی همه نظامهای سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،فناوری وزیستمحیطی رادربرگرفته است.دراین میان،نظام علم و فناوری به طور عام و نظام آموزش عالی ودانشگاه نیز به طور خاص درمعرض تغییرات اساسی قرار گرفتهاند.براساس شواهد موجود میتوان گفت که در آینده نیز سطح و عمق تحولات آموزش عالی و دانشگاه بیشتر خواهد شد.از اینرو،آیندهپژوهی آموزش عالی ودانشگاه و پیشبینی سناریوهای فرارووتمهیدلوازم وراهکارهای مواجهه با آینده،یکی از وظایف مهم سیاستگذاران،رهبران وصاحبنظران آموزش عالی است.در میان انواع عوامل و پیشرانها،تحولات دیجیتال به طور مشخص نقش دانشگاههارابرای شکلدهی نظام آموزش عالی بازتر،تغییر داده است.در این نگاه،آموزش برای همه افرادی که میتوانندازآن بهرهمند شوند،قابل دسترس میشود.این مقاله بر مبنای تحقیق لوبکه و همکاران (2020) به دنبال تحلیل دقیقتر تحولات پیشروی آموزش عالی تاپایان دهه حاضراست.در این مقاله،پنج پیشفرض شامل دیدگاه نوآوری تجربه نشده، دیدگاه انتقال و نوسازی از طریق دیجیتالیشدن، دیدگاه واقعگرایی، منظر یادگیرنده و دیدگاه تنوع در آموزش عالی، مبنایی برای جستجوی مفاهیم آموزش عالی آینده، تعیین شده است. سناریوهای آینده مبیّن ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دیجیتالیشدن و پیروی از الگوی دانشگاه هوشمند است. با توجه به تغییرات بازار کار، بازتعریف و سازماندهی مجدد نظام آموزش عالی بر مبنای این تغییرات ضروری خواهد بود. دیجیتالیشدن باید در لایههای مختلف دانشگاه مستقر شود و بهشکل نظاممند و در قالب یک جامعه دیجیتال بسط یابد. مسیرهای شغلی دانشآموختگان متغیر خواهد شد و نمیتوان و نباید مسیر شغلی یکسان و از پیشتعریف شدهای را برای دانشآموختگان در نظر گرفت.
Extensive environmental changes havecovered all political,economic,social,technologicaland environmentalsystems.Meanwhile, the science and technology system ingeneral and thehigher education anduniversitysystem in particular have been subjected tofundamental changes.Based on the available evidence,it can be said that the level and depth of higher education and university developments will increase in the future.Therefore,future research of higher education and university and predicting future scenarios and preparing tools and solutions to face the future is oneof the important tasks of policy makers,leadersand experts of higher education.Among a variety of factors and drivers,digital transformations have significantly changed the role of universities to shape a more open higher education system.In this view,education becomes accessible to all people who can benefit from it. Based on the research of Lubke et al.(2020),this article seeks a more detailed analysis of the upcoming developments in higher education until the end of the current decade.In this article,five presuppositions,including the perspective of unexperienced innovation,the perspective of transfer and modernization through digitalization,the perspectiveof realism,the perspective of the learner,and the perspective of diversity in higher education,are determined as basis for searching for future higher education concepts.Future scenarios show the necessity of universities moving towards digitization and following the smart university model. According to the changes in the labor market,it will be necessary to redefine and reorganize the higher education system based on these changes.Digitization should be established at different levels of the university and systematically developed in the form of a digital society.Graduates' career paths will vary,and a pre-defined same careerpath cannot and should not be consideredfor graduates.