نقش گردشگری در اشتغال¬زایی مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان فیروزکوه)
محورهای موضوعی :رضا سير 1 , سعید احمدیان 2 , حمید جعفری 3 , کتایون علیزاده 4
1 - مشهد
2 -
3 - مشهد
4 - مشهد
کلید واژه: گردشگری روستایی, اشتغال¬, زایی, توسعه روستایی, شهرستان فیروزکوه,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به تغییر دیدگاهها به مقوله گردشگری به خصوص گردشگری روستایی، توجه به ابعاد اقتصادی گردشگری بیش ازپیش افزایش پیدا کرده است. رشد خودجوش گردشگری در مناطق روستایی، طی سال های اخیر، تاثیرات زیادی بر اقتصاد جوامع روستایی داشته است. نوشتار حاضر، به دنبال بررسی نقش گردشگری در اشتغال روستاهای شهرستان فیروزکوه است. به منظور تدقیق مساله مورد پژوهش هشت روستا از روستاهای این شهرستان به صورت هدفمند انتخاب شده اند. به منظور گردآوری اطلاعات از روش های اسنادی و میدانی استفاده شد و لذا، پس از تدوین چارچوب نظری پژوهش عملیات میدانی از طریق تکمیل پرسش نامه جامعه محلی و کارشناسان انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و انجام آزمون t، آزمون لونANOVA و والش به مقایسه متغیرهای پژوهش، در تمامی روستاهای مورد بررسی پرداخته شده است. محاسبه پایایی ابزار اندازه گیری از روش آلفای کرونباخ بوده و ضریب پایایی 0.9 به دست آمده است. روایی پرسشنامه ها نیز براساس مطالعات قبلی و نظر کارشناسان موردتایید است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد گردشگری در روستاهای جلیزجند، بادرود، خمده و مزداران می تواند بر افزایش اشتغال در روستا نقش موثری داشته باشد و در روستاهای هرانده، لزور، طارس و سیمیندشت گردشگری بر افزایش اشتغال نقش موثری نداشته است، همچنین بیشترین اشتغالزایی در روستای خمده و کمترین اشتغالزایی مربوط به روستای سیمیندشت می باشد، در روستای خمده که بیشترین اشتغالزایی را داشته است، اشتغالزایی در زمینه عرضه و فروش محصولات زراعی و باغی، اجاره منزل، ویلا و یا سوئیت، خدمات رسانی به گردشگران، عرضه و فروش محصولات دامی و در نهایت، فروش صنایع دستی بوده است. به علاوه بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند مشاغل ایجاد شده توسط اهالی بومی اداره می-شود.
is seeking to investigate the role of tourism on employment in the studied villages. In order to accurately describe the issue, 8 villages of Firoozkooh city were selected purposefully. In order to achieve the objectives of the research, documentary and field methods is used. Therefore, after designing the theoretical framework of the research for collecting data, field operations were completed by completing the local community and experts' questionnaires. For analyzing data using software SPSS and performing t-test, Levene's test, ANOVA and Walsh, we compared the research variables in all the studied villages. In calculating the reliability of the measurement instrument the Cronbach's alpha method has been used and the obtained coefficient of reliability is 0.9. Validity of the questionnaires is based on previous studies and experts' opinions. The results of research show that tourism in Jalizjand, Badrood, Khamdeh and Mozdaran villages can have an important role in increasing employment and in Harandeh, Lazor, Tares,and Simindasht villages, tourism has not had an effective role in increasing employment. Also, the highest rate of employment is in Khamdeh village and the lowest employment rate is in the village of Simindasht. In the Khamdeh village, which has the highest employment rates, the job creations were the field of supply and sale of crops and gardens, rental of houses, villas or suites, tourist’s services, livestock products supply and sale, and finally, the sale of handicrafts. In addition, according to more than 60% of the local community, jobs have been created in the areas mentioned for indigenous people.