تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیمحمد رفیع تقوی 1 , طاهره کیوان لقب 2 , محبوبه گلستانی 3
1 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
3 - دانشگاه آزاد یاسوج
کلید واژه: یادگیری مشارکتی (جیگ ساو), مهارتهای اجتماعی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج میباشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم شهر یاسوج به تعداد 324 نفر میباشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه انتخاب شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی 10 جلسه به روش مشارکتی (جیگ ساو) در درس علوم آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون 20 سوال پیشرفت تحصیلی بود بعد از تأیید روایی و پایایی آن آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که t در تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) در رشد مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
The general purpose of this research is to investigate the effect of collaborative learning (Jigsaw) on the social skills of sixth grade male students in Yasouj city, which was conducted in a quasi-experimental way using a pre-test and post-test design with a control group. . The statistical population includes all 6th grade male students of Yasouj city, numbering 324 people. The statistical sample of this research was 52 students who were selected in two groups by multistage cluster random method. The students of the experimental group were taught 10 sessions in the collaborative method (jigsaw) in the science lesson. The data collection tool of Matson's social skills test was 20 questions of academic achievement, after confirming the validity and reliability of that test. The results of the present study indicated that t has a significant effect on the development of social skills in students in the analysis of the research findings of the collaborative learning method (Jigsaw) test.