شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه شوخطبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران
محورهای موضوعی :محمدرسول مهدوی 1 , روح اله علیخان گرگانی 2 , فرزین فرحبد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتارسازمانی، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی ، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.(نوسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی ، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.
کلید واژه: کلیدواژه: شوخطبعی رهبری, توسعه شوخطبعی, شرکت دخانیات ایران.,
چکیده مقاله :
چكيده شوخطبعی رهبری بهعنوان پدیدآورندة فضایی پویا و خلاق به توسعهیافتگی در شرکت دخانیات ایران کمک میکند، رهبران شوخطبع عموماً برای حل مسائل شرکت از نظریات و استانداردهای رایج پیروی نمیکنند و راهحلهای جدید و نوآورانه را جایگزین آن قرار میدهند. این راهبردها کمک میکنند تا شرکت، بهبودهایی مستمر، در فرایندهای خود داشته باشد و بتواند با شرایط رقابتی و توسعهیافتگی بازار همگام شود، بدین منظور تعیین و انتخاب شاخصها با بهرهگیری ادبیات تحقیق و مصاحبه اکتشافی به همراه نظرسنجی از 20 نفر از خبرگان رشته های مدیریت رفتارسازمانی، مدیریت منابع انسانی و مدیران ارشد دخانیات ایران انجام شده است، داده های کمی نیز با توزیع پرسشنامه بین 361 نفراز پرسنل در شرکت دخانیات ایران انجام شده است، تجزیه و تحلیل آماری داده های تحقیق با کمک نرم افزار های spss26، smart pls3 با روش های تحلیل عاملی تایید انجام شده است، یافته های پژوهش نشان از تاثیرگذاری چهار بُعد: عوامل محیطی، عوامل سازمانی، عوامل شغلی و ویژگی های شخصیتی را تایید کرده و نشان داده است، که سه بُعد ( عوامل سازمانی، عوامل شغلی و ویژگی های شخصیتی) نقش تاثیر داشته است، امّا بُعد عوامل محیطی تاثیر معکوسی را بر شوخ طبعی رهبری دخانیات ایران اعمال می نماید، این بدان معنی است که عوامل سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در شرکت دخانیات ایران اثرات منفی را بر شوخ طبعی رهبران داشته است.
Mohammad Rasool Mahdavi Ruhollah Alikhan Gorgani Farzin Farhabod Abstract The humor of the leadership as the creator of a dynamic and creative atmosphere helps to develop in the Iranian tobacco company, the humorous leaders generally do not follow common ideas and standards to solve the company's problems and replace it with new and innovative solutions. These strategies help the company to make continuous improvements in its processes and to be able to keep up with the competitive conditions and the development of the market, for this purpose, determining and selecting indicators using research literature and exploratory interviews along with a survey of 20 people from Experts in the fields of organizational behavior management, human resource management and senior managers of Iranian tobacco have been done، Quantitative data has also been done by distributing questionnaires among 361 personnel in Iran Tobacco Company, statistical analysis of research data has been done with the help of spss26, smart pls3 software with confirmation factor analysis methods, the findings of the research show It has confirmed and shown the effectiveness of four dimensions: environmental factors, organizational factors, job factors and personality traits، that three dimensions (organizational factors, job factors and personality traits) have played a role, but the dimension of environmental factors has an opposite effect on the humor of Iran's tobacco leadership, this means that the factors of leadership style and organizational culture in the tobacco company Iran has had negative effects on the humor of leaders.