اثربخشی آموزش گروهی پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواسی- اجباری و اضطراب فراگیر دانشآموزان
الموضوعات : روانشناسی بالینی و آسیب شناسی روانی
فهیمه رسولی مرادی
1
,
نرگس پورطالب
2
,
هادی اسمخانی اکبری نژاد
3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)
الکلمات المفتاحية: آموزش پذیرش و تعهد, وسواس فکری- عملی, اضطراب فراگیر, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی پذیرش و تعهد بر نشانگان وسواسی- اجباری و اضطراب فراگیر دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 14 تا 16 ساله مدارس دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 بود. نمونه آماری شامل 30 دانشآموز دختر دارای نشانگان وسواسی- اجباری و اضطراب فراگیر بودند که توسط مشاور مدرسه معرفی شده و با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس وسواسی- اجباری ییل براون و مقیاس فرم کوتاه اختلال اضطراب فراگیر اشپیتز و همکاران، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 90 دقیقهای، یک روز در هفته، برنامه آموزش پذیرش و تعهد را دریافت کردند. دادههای حاصل از پژوهش ازطریق تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرارگرفت. سطح معناداری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد، در هر دو متغیر وسواسی- اجباری (001/0) و اضطراب فراگیر (001/0) تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (001/0p<). با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش، آموزش پذیرش و تعهد تا حد زیادی میتواند مشکلات وسواس و اضطراب دانشآموزان را کاهش دهد.