فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی : مفهوم،کارکرد و فرایند
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: فلسفه تطبیقی, فلسفه تعلیم و تربیت, فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی, مفهوم, کارکرد, فرایند ,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفهوم، مفهوم سازی، و ارزیابی مفهوم مفهوم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.
هدف تحقیق حاضر صورتبندی و معرفی (فلسفه تعلیم و تربیت طبیقی) به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه تعلیم و تربیت میشود. برای این هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم، سپس کارکرد و آنگاه فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تعبیر و بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی به معنای تامل فلسفی درباره تعلیم و تربیت با نگاه تبیقی است. کارکرد این فلسفه نزدیک به فلسفههای حاکم بر نظامهای تعلیم و تربیت میشود. فرآیند فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی نیز شامل انتخاب، شناخت، مقایسه، و ایجاد است . در بخش پایانی مقاله پیشنهاد تاسیس شاخه فلسفه تعلیم و تربیت تطبیقی ارائه شده است.