Philosophy of Comparative Education; concept, function, process
Subject Areas :
1 - shahed university
Keywords: Comparative philosophy, philosophy of education, Philosophy of Comparative Education, concept, function, process,
Abstract :
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» به عنوان یکی از شاخههای رشته فلسفه آموزش و پرورش است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی (تفسیر مفاهیم، مفهومسازی و ارزیابی ساختار مفاهیم) استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است. در بخش پایانی مقاله، پیشنهادی برای تأسیس شاخهای از فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی ارائه شده است.
هدف پژوهش حاضر، تعریف و معرفی «فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی» است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا مفهوم تعریف میشود، سپس کارکردهای آن تشریح میگردد و در نهایت فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی تبیین میگردد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی به تأمل فلسفی در مورد آموزش و پرورش از منظر تطبیقی اشاره دارد. کارکرد این فلسفه، نزدیک کردن فلسفههای تربیتی غالب در نظامهای آموزشی مختلف به یکدیگر است. فرآیند فلسفه آموزش و پرورش تطبیقی شامل انتخاب، شناخت، مقایسه و ترکیب است.