شناسایی و تحلیل سناریوهای بهبود توانمندسازی کارکنان در دانشگاههای نسل چهارم: رویکرد تلفیقی فراترکیب و IPA-G-FGAHP
الموضوعات : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
امیرحسین اخروی
1
,
علی زندعنبران
2
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران.
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران.
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی کارکنان, دانشگاه نسل چهارم, فراترکیب, FGAHP, سناریوی بهبود.,
ملخص المقالة :
کارکنان توانمند یکی از ارکان کلیدی تحقق دانشگاههای نسل چهارم به شمار میآیند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل سناریوهای بهبود توانمندسازی کارکنان در دانشگاههای نسل چهارم است. از نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر روششناسی، دارای رویکرد تلفیقی کیفی–کمی است. در بخش کیفی، با استفاده از روش فراترکیب، ۵۹ مقاله مرتبط شناسایی و پس از غربالگری، ۲۴ مقاله برای تحلیل انتخاب شد. در بخش کمی، شاخصهای نهایی با نظر ۹ نفر از مدیران عالی و میانی دانشگاه مورد مطالعه، ارزیابی شد. برای تحلیل دادهها از مدل تلفیقی IPA–G–FGAHP استفاده شد. ۱۴ شاخص کلیدی در سه بعد فردی، گروهی و سازمانی شناسایی شدند. طبق نتایج، شاخصهای «نگرش»، «تفویض اختیار»، «روابط سازمانی» و «تعهد» در اولویت اول بهبود قرار گرفتند. مقادیر بهدستآمده از مدل نشان داد که این شاخصها بیشترین شکاف موزون و بالاترین توانمندی بهبود را دارند. در مقابل، شاخصهایی نظیر «شایستگی» و «چالشی بودن شغل» در ناحیه چهارم ماتریس قرار گرفتند و نیاز فوری به اقدام ندارند. نتیجهگیری نشان میدهد که برای تحقق دانشگاههای نسل چهارم، تمرکز بر توسعه توانمندسازی کارکنان در ابعاد نگرشی، ارتباطی و تعهد سازمانی ضروری است. همچنین، نتایج تأکید میکند که ارتقای فرهنگ اعتماد، آموزش هدفمند و سبک رهبری مشارکتی میتواند مسیر دستیابی به دانشگاه نسل چهارم را هموار سازد.